Скульптурна «Одіссея» Миколи Бірючинського

З 18 березня по 3 квітня в Музеї Михайла Старицького в Києві пройде виставка скульптури Миколи Бірючинського «Одіссея». Виставка є сучасним ідейно-образним і формально-пластичним переосмисленням давньогрецьких міфів та біблійних сюжетів. Неоголошена війна Росії з Україною поламала й змінила траєкторію долі багатьох українців.

Вона актуалізувала в суспільстві проблему вимушеної зовнішньої та внутрішньої міграції населення як на рівні держави, так і на рівні окремо взятої особистості. Як наслідок, синкретичне поєднання національної й індивідуальної трагедії в житті людини ламає шаблонність сприйняття споконвічних гуманістичних цінностей, ідеї блукання світами не з власної волі та боротьби з труднощами і самим собою.

biryuchinskiy-sk-fb

Нагальна проблематика долі переселенця у власній країні постає з очевидною загостреністю у творах Миколи Бірючинського, створених протягом 2015 – 2016 років. Втіливши символічні образи Одіссея, аргонавта Ясона й сповненої очікувань Пенелопи, автор в метафоричний спосіб примушує глядача співпереживати людині, що втратила власну домівку й мандрує в пошуках нового життя. Людині, яка, незважаючи на поневіряння й втому, зберігає внутрішню стійкість й навіть оптимізм. Втім, всередині часто пече… від болю, невизначеності та постійних роздумів. Єдиний порятунок в такій ситуації – “Молитва”, стверджує своєю роботою скульптор, розповідаючи нам історію старозавітного Іони.

DSC_0436

Для Бірючинського тема сьогоднішньої війни має не спекулятивний характер: з нею в нього пов’язана особиста історія. Микола Бірючинський народився в 1971 році в Горлівці на Донеччині, де мешкав й з успіхом працював як скульптор до січня минулого року. Через окупацію рідного міста представниками ДНР й загрозу для власного життя (через свої релігійні погляди він був заарештований ополченцями й відсидів в полоні десять днів), скульптор виїхав спочатку до Запоріжжя, а вже влітку 2015 року оселився в с. Бузова під Києвом.

DSC_0424

Твори малої й станкової пластики, представлені на виставці, виконані в дереві та алюмінії. Бірючинський тяжіє до архаїзованої та стилізованої форми (це пояснюється й впливом творчості його наставника скульптора Петра Антипа, й географією його народження та проживання, адже Донбас не знав класичного мистецтва Греції, як, скажімо, Ольвія, або досягнень середньовічного монументально-декоративного мистецтва Київської Русі). Тут сильна традиція степової пластики номадів.

DSC_0441

Втім первісна грубість, інколи «рубані» форми й примітивні маски-обличчя, об’єднані музикальною пластикою ритмів й чіткою структурованістю, надають його творам особливої витонченості й виразності. «Давнина» Миколи Бірючинського дивним чином пробуджує в глядачеві гостре відчуття реальності й дозволяє свіжим оком поглянути на те, що відбувається з нами і світом…

Відкриття виставки відбудеться 18 березня о 17.00 за адресою: Музей Михайла Старицького, вул. Саксаганського, 93.

коментувати у Facebook

Ваш коментар:

%d bloggers like this: