Сирійський Фенікс у київській галереї

Справжній Вавилон, стовпотворіння… Різні мови, українська, арабська, англійська… Люди розмаїтих культур і віросповідань… Це – виставка сирійського митця Афіфа Ага, яка з 11 по 27 червня проходить у київській галереї “АВС-арт”. Виставка, на якій  художник представляє живописні та скульптурні роботи, називається “Внутрішній Фенікс”.

61871737_2454943434539954_3303114284833177600_n

Маестро Афіф народився в місті Уґарит. Це стародавнє місце, де цивілізація з’явилася за тисячі років до нашої ери. Там виникла своєрідна культура, і роботи Афіфа мають дещо спільне з нею. Відчувається тяглість культур і поколінь. Деякі нюанси, ледь помітні деталі. Про це свідчать назви певних робіт: “Анат, богиня джерел”.

20190611_190222

Це також помітив український скульптор Василь Бик, який був присутній на відкритті виставки. “Відчутно, що це скульптура давньошумерська. Крапочки, завиточки”, – каже він, вказуючи на деякі скульптурні деталі. Митець, який вирізняється з-поміж інших гостей не тільки високим зростом, а й українським народним вбранням у крисані та вишиванці, також каже, що сучасне українське й арабське мистецтво, звісно, не схоже одне на одне, але стародавні зразки мають багато чого спільного: “Афіф не може працювати з фігуративною пластикою, бо він мусульманин. Але якщо порівнювати давньошумерське мистецтво й наше, українське, – то воно майже однакове. Трипілля, скіфські баби…”

І дійсно, нам його роботи одночасно близькі й чужі, сумні й сонячні, світлі й зловісні. Одним словом, багатозначні. Естетика ліній, певні образи: “Хвиля”, “Повернення”, “Послідовність”.

20190611_191106

Сирія, країна, де народився Афіф Ага, уже вісім років поспіль потерпає від громадянської війни. Назва двох робіт – “До війни”. Однією зі сторін конфлікту є Російська Федерація. Офіційно Москва допомагає сирійським властям боротися з ісламськими екстремістами. А насправді російські літаки бомблять мирні квартали, російські найманці – причому серед них багато “вагнерівців”, які воювали на сході України, – вбивають цивільне населення.

20190611_190210

Мистецтво Афіфа несе в собі частину цієї війни, а також надію повернутися до мирного життя: “У моїх картинах я висловлюю надію на мир. На декількох із моїх робіт я оспівую Фенікса, цього уґаритського птаха, який відроджується з попелу. Життя продовжується. Також я полюбляю тему бджіл. Бджола будує свій дім і захищає його. Чоловік повинен чинити так само”. Тому деякі його роботи – “Бджола”, “Бджола-хранитель”, “Трутень”…

20190611_190251

На твори Афіфа Ага не можна дивитися побіжно чи неуважно. Вони вимагають уваги та концентрації. Про це каже Лана, одна з відвідувачів: “Видно, що в кожну роботу вкладено дуже багато праці, і мені треба багато часу, щоби зсередини зрозуміти їхню сутність. Скульптури дуже складно зроблені. Довго хочеться їх споглядати. І саме цьому вони гарні. Але мені простіше розуміти картини. Вони світлі, приємні”.

В Україні проходить небагато виставок східного мистецтва. Про це каже палестинський художник Джамаль Бадван: “Це арабська творчість, це суміш різних шкіл. І це нове для України”.

20190611_191120

Один з відвідувачів, Гассан – музикант, грає на скрипці та фортепіано. Він живе в Україні з 1985 року.  “Це гарна виставка, – каже він,– вона показує, що в Сирії, попри війну, є митці. Є свої художники, музиканти. У країні пульсує мистецьке життя. Сподіваємось, що ця жахлива війна скоро закінчиться”. Ми теж на це сподіваємось. І віримо, що скоро в творчості Афіфа Ага буде більше робіт таких, як: “Родючість” та “Генезис” і менше на кшталт “Мовчання” чи “Жертвопринесення”…

Михайло Аландаренко

коментувати у Facebook

Ваш коментар:

%d bloggers like this: