Діалог світла з кольором: Іво Лілль та Олександр Дубовик

Зустрічі у просторі культури, це, як правило, – особливе співпадіння духу. Мистецький діалог ведеться на регістрах звуків, що перекладаються у чисту форму образів. Олександр Дубовик та Іво Лілль познайомились рік тому в українській столиці. Виставка, що відкрилася 14 червня 2019 року в луцькому Музеї сучасного українського мистецтва Корсаків, продовжує цей діалог двох митців у іншому форматі – розмови світла з кольором, яку ведуть між собою їхні твори.

Фрагмент експозиції
Фрагмент експозиції

Спонтанний діалог знаного українського живописця та естонського майстра художнього скла породжує безліч конотацій, а от чи відчуємо ми силу вітру у вібрації дюн, застиглих у склі Іво Лілля, чи розлом навпіл у “Букетах” Олександра Дубовика, це  – вже виклик до нас, глядачів…

Камертоном, за яким можна звірити свої відчуття, стала експозиція виставки “Діалог світла з кольором”, що триватиме в Луцьку до 15 липня 2019 року за адресою: вул. Карбишева, 1.

Куратори виставки: Олена Сом-Сердюкова, Марина Стрельцова

На відкритті виставки. Зліва направо: Олена Сом-Сердюкова, Леся Корсак, Олександр Дубовик, Зоя Навроцька, Марина Стрельцова
На відкритті виставки. Зліва направо: Олена Сом-Сердюкова, Леся Корсак, Олександр Дубовик, Зоя Навроцька, Марина Стрельцова

Іво Лілль: погляд крізь сферу

Хвилі Балтійського моря накочуються на піщане узбережжя Естонії. Водна та земна стихії єднаються, і відбувається споконвічне диво… народження та трансформації форми. Нам дано за ним спостерігати, проте саме Іво Лілль володіє справжнім даром Богів – талантом передати мовою мистецтва феномен злиття Води з Землею. Життєвий шлях митця супроводжує безперервна робота зі склом – матеріалом вибагливим і світлоносним.

Іво Лілль. Із серії "На хвилях життя". 2012-2018
Іво Лілль. Із серії “На хвилях життя”. 2012-2018

Твори Іво Лілля вражають лаконічністю, простотою та довершеністю дизайнерських рішень. Погляд крізь сферу (одну з найчастіш уживаних ним форм) змінює звичну нам оптику, зводячи різні поверхні в єдиному центрі та відкриваючи нові грані споглядання. Серія робіт “На хвилях життя” кличе у світ мандрів власної фантазії, де лунає гомінка, подекуди неспішна розмова вітру з морем, піщаних дюн із хмарами та дощем, що приховують сонце.

Іво Лілль. Із серії "На хвилях життя". 2012-2018
Іво Лілль. Із серії “На хвилях життя”. 2012-2018

Розглядаючи твори майстра, занурюючись у глибини кольорового блиску скла, можна подумки довга гойдатись у приємній миті життя – коли даровано щастя спілкування з прекрасним. А митець підсумовує: “Я міг би сказати, що висловлюю свої думки і почуття у зображеннях, як наші предки робили це на стінах печер. Ідеї реалізуються в процесі, і коли робота завершена, то добігають кінця і думки, тобто вислів відбувся. Тоді я відмовляюсь від своїх творів без жалю – вони є вашими”.

Іво Лілль. Із серії "На хвилях життя". 2012-2018
Іво Лілль. Із серії “На хвилях життя”. 2012-2018

Олександр Дубовик: погляд крізь квадрат

Геометрія як філософія форм, як спроба осягнути Землю абстрактним мисленням, зачаровує Олександра Дубовика. Мабуть, через те, відчуваючи себе “художником предметів” (вислів митця), він таке велике значення приділяє у картинах саме центру, суперцентру. На полюсі зіткнення різних просторових площин фіксується найвище напруження. І домінантна у його творчості форма квадрату на полотні чи самого квадратного полотна тримає рухливу статику композицій. Не дає впасти тому, що падає, не забороняє злетіти, тому що летить. Магія живопису Олександра Дубовика постійно дискутує з законами фізики і вказує шлях до метафізики…

Олександр Дубовик. У центрі – його “Білий букет”
Олександр Дубовик та Іво Лілль. Фрагмент експозиції

“Лови свою думку, оскільки, народившись, вона ще не твоя, і тільки огороджену тенетами, її можна зловити, і, набравши у груди повітря, видихай його твором…”, – написав Олександр Дубовик у “Моєму катехізисі”.

Олександр Дубовик. Делікатна пропозиція. 2007
Олександр Дубовик. Делікатна пропозиція. 2007

Роботи майстра демонструють контрасти і вдумливий діалог реального з ірреальним, площин із об’ємом, насичених фактур із гладкою поверхнею, симетрії застиглого з асиметрією коливань. Дубовик виводить мову малярства у відкрите поле філософії, де у кожного є свій обрій зчитування смислів і форм.

Живописні твори Олександра Дубовика
Живописні твори Олександра Дубовика. Фрагмент експозиції

Стиль митця впізнаваний попри те, що він є досить рухливою, внутрішньо обумовленою системою. Дубовик наполегливо та послідовно у квадраті стабільного Всесвіту вибудовує трикутник безкінечної розмови між художником, картиною та глядачем. Спроба досягти абсолютного рівня змісту, вивести його на межу символу, а персонажем зробити Історію привела майстра до ідеї палімпсесту, на вертикаль якого нашаровуються культурні пласти між минулим і майбутнім, де є рухлива точка умовного центру – сучасність.

Олександр Дубовик
Олександр Дубовик

Діалоги Олександра Дубовика з Іво Ліллем

І постає питання: як ми уявляємо діалог? Сидіти за чашкою чаю навпроти і говорити, говорити довго і довго пити чай… Це перша сходинка палімпсеста, яку як дитинство, давно пережили ці художники.

Діалог двох митців, запропонований у форматі розмови світла з кольором не передбачає зустрічі, розмови і чаю…

Фрагмент експозиції
Фрагмент експозиції

Іронічність до світу і до самих себе єднає їхнє світосприйняття. Філософією їх буття є служіння мистецтву, а знівелювавши пафос, це означає, що життя втрачає сенс без творчості, коли “творити” є важливішим за “дихати”.

Форми геометрії тримають їх задуми у гравітаційному полі, а заглиблення у внутрішні сфери та ранкова пробіжка по палімпсесту дарує надію на незабутньо неповторний день.

Фрагмент експозиції
Фрагмент експозиції

Роздуми та споглядання як спосіб органічного перебування у світі приводить їх до спокійного та вдумливого вечора, за яким відкривається жадана ніч зірок. І кожен з них купається у тому холодному світлі, висловлюючи подяку Творцю за щастя та дар бути художником.

Текст: Олена Сом-Сердюкова

коментувати у Facebook

Ваш коментар:

%d bloggers like this: