Від «Ab Ovo» до «Просто»…
Листопад цього року виявився багатим на масштабні і більш камерні скульптурні події. Тільки-но відбулося гучне відкриття проекту «Шедеври світової пластики» в Мистецькому Арсеналі, як в Києві одна за одною відкрилися дві виставки скульптури. Проект митця Сергія Кайдака під назвою «Просто» стартував в «Щербенко Арт Центрі» 11 листопада й триватиме до 27 числа. Ретроспекція скульптурних робіт Костянтина Синицького під назвою «AbOvo» проходить з 12 по 22 листопада в Центральному будинку художника.
Цікаво, що обидва митці декларують звернення до першооснови. Щоправда, для Костянтина Синицького вона пов’язана з суто особистим шляхом професійного розвитку, який веде свій відлік від початку 2000-х років. «Ab Ovo» презентує серії авторських робіт, виконані в різних техніках та матеріалах: бронзі, металі, дереві, камені та в техніці реді-мейду. В притаманній йому філософсько-ігровій манері автор іронізує над дійсністю та споконвічними людськими вадами. Часом, ніби відволікаючись від метушні світу й критичного аналізу буденності, фокусує нашу увагу на мимобіжній красі моменту й естетиці жіночого тіла.
!["До і після купання" Костянтина Синицького.](https://i1.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt14.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)
Та, якщо в реді-мейдах образи грішать наративністю, то в переважній більшості інших робіт пластичний вислів є доволі лаконічним. Фантазійність творів Синицького сприяє розумовій діяльності: з виставки виходиш замисленим. А його увага до деталей, ретельність та висока культура роботи з матеріалом (академічна освіта-таки дається взнаки) додають глядачеві естетичної насолоди. Не обіграна жодними пафосно-інтелектуальними концепціями, ретроспекція «Ab Ovo» є скульптурним «маст сі» цього сезону.
![Твір Костянтина Синицького](https://i0.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt12.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)
Сергій Кайдак звертається до витоків в більш глобальному сенсі. Вдається до абстракції, кидаючи виклик змісту. Працюючи на стику дизайну й скульптури, він створив абсолютно формальний проект, не перевантажений смисловими асоціаціями. Серія круглих скульптур й рельєфів виконана в авторській техніці. Білий колір надає їм стерильного вигляду, якнайкраще ілюструючи прагнення автора до очищення від поліфонії сенсів сучасного світу й мистецтва зокрема.
![Один з формальних експериментів Сергія Кайдака](https://i0.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt1.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)
Влучною антитезою на фоні непорочно-чистих, але дещо недбало виконаних форм виглядають об’єкти з бетону та дерева. Їхня акуратність й теплий колорит оживляють формалістичний експеримент митця. Контрастний діалог форм й матеріалів парадоксально надає проектові Сергія Кайдака небажаної автором конотації. Іншими словами, оскільки мовою скульптури є сама форма, то вона, хочеш – не хочеш, ніколи не мовчить… Що почує і зрозуміє публіка, залежить від неї самої. Мені спало на думку тривіальне протиставлення сірості й бездушності звичайного ширнетреба й чогось рукотворного, майстерного та живого. Завітайте самі – ще маєте час на власні висновки!
По виставкам ходила Катерина Бутенко
Фото – Микола Бірючинський
![Костянтин Синицький. "В здорову тілі здоровий дух".](https://i2.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt7.jpg?resize=300%2C199&ssl=1)
!["Візничий" Костянтина Синицького](https://i1.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt10.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)
![Автор - Сергій Кайдак](https://i1.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt3.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)
![Фрагмент експозиції проекту "Просто" Сергія Кайдака](https://i1.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/Sajt2.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)