Аніш Капур: від концептуалізму до активізму
Автор: Amah-Rose Abrams
Ім’я Аніша Капура не сходить зі шпальт ЗМІ. Невідомо, завдяки чому – престижним публічним замовленням чи звичайному акту протесту, – він є одним з найбільш успішних та активних скульпторів сьогодення.
Виставки його робіт в галереях та скульптури, встановлені в публічному просторі, зробили його одним з найбільш відомих світових мистців нашого часу. А вкупі з його відвертим характером вони забезпечили йому стійку провідну позицію в сфері сучасної культури Великобританії.
Капур переїхав до Лондона на початку 1970-х років. Виріс в Мумбаї, Індія. До отримання вищої освіти в коледжі мистецтв Челсі він проходив навчання в коледжі мистецтв Хорнсі. Своє бажання зазирнути трохи глибше, ніж відомі сучасні мистці, він згодом пояснював впливом на свою творчість модерністської та мінімалістської скульптури.
![Аніш Капур. Без назви. 2012](https://i1.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/anish-kapoor-untitled-1.jpg?resize=300%2C295&ssl=1)
«Дональд Джадд колись сказав, що мистецтво не робиться, воно відбувається», – зазначив Капур в інтерв’ю «Гардіан» в 2008 році. «Це означає, що майстерня є місцем для певного роду практики. І там з’являються речі, які, сподіваюсь, викликають сильний щоденний резонанс, але які не обумовлені повсякденним буттям. Тому постворголівське поняття про те, що все в світі є мистецтвом, має право на життя. Але воно уникає відчуття чогось справді поетичного або відчуття поетичного трохи в іншому сенсі. Саме цей сенс мене й цікавить».
Перша значна виставка Капура пройшла в галереї «Хейворд» як частина проекту «Нова скульптура» невдовзі після його випуску з коледжу в 1978 році. В цей час Капур працював із сухим пігментом, з якого він створював химерні багаторівневі й текстуровані роботи, забарвлені в ефектні, насичені кольори.
Отримавши визнання впродовж 1980-х років, Капур почав співпрацювати з галереєю «Ліссон». Та його кар’єра насправді почала набирати обертів на початку 90-х років, коли він представив Британію на Венеційській бієнале в 1990 році. Там його нагородили Premio Duemila, а наступного 1991 року він виграв престижний Turner Prize.
![Аніш Капур. Без назви. 1990](https://i2.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/anish-kapoor-untitled.jpg?resize=300%2C300&ssl=1)
Майже десятиліття по тому він насправді влився в мейнстрім, підкоривши британських поціновувачів мистецтва встановленням монументальної скульптури «Марсій» (2002) в турбінній залі Тейт Модерн. Грандіозна, довжиною 3 400 футів, червона структура була схожа на трубу, яка складалася з частини ПВХ, протягнутої крізь три кільця. Вона все ще пам’ятається як одна з найуспішніших й найулюбленіших інсталяцій у відомому виставковому просторі.
В середині 90-х Капур почав працювати з нержавіючою сталлю , створюючи драматичні дзеркальні роботи з увігнутими та випуклими формами. Мабуть, найвідомішим твором в цьому матеріалі є «Хмарні ворота» (2006), або «Квасоля», як її ніжно кличуть, встановлена в чікагському Мілленіум-парку. Ця популярна скульптура – лише одне з багатьох публічних замовлень, таких як «Небесне дзеркало», яке було відтворено кілька разів. Його можна побачити в лондонських Кенсінгтонських садах, а також в центрі Рокфеллера в Нью-Йорку. Ще одна відома публічна скульптура – це величезна закручена металева структура під назвою «ArcelorMittal Orbit» (2012), відкрита для огляду в Олімпійському парку королеви Єлизавети в Стратфорді, Лондон.
![Аніш Капур. Голка. 2008](https://i1.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/anish-kapoor-non-object-spire.jpg?resize=245%2C300&ssl=1)
Капур також працює з більш недовговічними матеріалами на кшталт воску, який він використовує для створення м’ясистої й мясоподібної консистенції, як у великоформатних інсталяціях, так і в роботах, які вішаються на стіну.
Незалежно від використаного матеріалу, хоча скульптури Капура мають тенденцію милувати око, вони відмовляються від спокійного «сидіння» й уникнення протиріч. Незважаючи на те, що в його роботах відсутній метафоричний зміст або явний меседж, вони провокують потужну реакцію. Так, «Брудний кут» (2015), встановлений під час його персональної виставки в Версальському палаці цього літа, викликав справжню лють.
![Аніш Капур. Svayambh. 2007](https://i0.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/anish-kapoor-svayambh.jpg?resize=300%2C218&ssl=1)
Коли він дав своїй монументальній залізній роботі неформальну назву «Вагіна королеви», це викликало роздратування в усіх: від поціновувачів мистецтва до політиків й, на жаль, французьких праворадикалів. Скульптуру неодноразово руйнували під антисемітськими гаслами ненависті (Капур має індійсько-єврейське походження). І, коли мистець відмовився прибрати графіті як знак протесту, влада пригрозила судовим позовом. Зрештою був досягнутий компроміс, й графіті накрили золотим листом.
«Ми програли, Ви здатні в це повірити?» – Капур звернувся до «Аrtnet News» в жовтні 2015 року. «Якийсь, на мій погляд, доволі расистські налаштований депутат парламенту подав на мене до суду. Нас примусили сховати графіті. Це – жахлива й печальна ситуація».
![Аніш Капур. Назва має бути підтверджена. 2007](https://i2.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/anish-kapoor-title-to-be-confirmed.jpg?resize=199%2C300&ssl=1)
Недивно, що ця подія не загасила політичний запал Капура, й впродовж 2015 року він продовжив свої висловлювання з багатьох нагод. Починаючи з «прогулянки співчуття», яку він здійснив разом з Ай Вейвеєм в підтримку сирійських біженців, й закінчуючи порівнянням діяльності індійського прем’єр-міністра Нарендра Моді з рухом «Талібан» в передовій статті «Гардіан», Капур залишається активним й пристрасним захисником свободи слова та прав людини.
Чи протистоїть він утискам очі-в-очі, чи створює інноваційне мистецтво, Капур робить це з ентузіазмом та впевненістю, які важко ігнорувати. Ви можете підписатися на його Інстаграм, @dirtycorner, якщо Вам цікаво, куди далі заведе його мистецька практика. Оскільки буремна світова арена не виказує жодної ознаки заспокоєння, цілком вірогідно, що Капуру ще знайдеться, що сказати.
Переклад статті з сайту news.artnet.com
![Аніш Капур. Брудний кут. 2015](https://i0.wp.com/arthoda.com.ua/wp-content/uploads/2015/12/1745463_20150609143346.jpg?resize=300%2C225&ssl=1)