(Пост)модерні пам’ятники: 20 архітектурних меморіалів, які варто побачити
Багаті на символіку та зміст, ці 20 абстрактних сучасних пам’ятників і меморіалів випромінюють емоції і повагу. Багато архітектурних пам’ятників на кшталт додатку Даніеля Лібескінда до Єврейського музею в Берліні і нового Меморіалу Пентагон у Вірджинії віддають шану жертвам геноциду, тероризму і репресій, в той час, як інші вшановують Організацію Об’єднаних Націй, релігійних та історичних діячів, військових або просто звертаються до трансцендентної сили миру.
Розташований в тому місці, де колись нацисти посадили до вантажних вагонів 355 захоплених євреїв з італійських Альп, Меморіал мовчки визнає трагічну історію цього місця. Архітектори студії Kuadra «написали» імена 20 людей, що вижили в тій трагедії, тривимірними сталевими літерами на піднятій бетонній платформі. 335 металевих плит на землі містять прізвища ув’язнених, які не повернулися з концтаборів.
У чилійському Сантьяго цей прозорий меморіал з каменю і скла був встановлений в пам`ять жінок, чиї голоси придушувалися політичними репресіями протягом всієї історії. Під час вручення нагороди Сандра Палестро прокоментувала меморіал наступним чином: «це прозора стіна, яка не розділяє життя, яка в будь-який час і з будь-якого місця дозволяє нам дивитися на минуле і майбутнє через образи відсутніх осіб у “віконцях”, що сприймається родичами жертв репресій дуже близько до серця».
Відкритий через сім років після терактів 11 вересня 2001 року Меморіал Пентагон, розроблений студією KBAS, є результатом спільної роботи з друзями та сім’ями загиблих. Розташований поруч з місцем удару рейсу 77 Американських авіаліній, меморіал є хронікою життя жертв теракту. Кожен «блок» уздовж ліній представляє собою місце, присвячене певній людині.
Нагороджений третьою премією в конкурсі на кращий проект меморіалу Організації Об’єднаних Націй в Чхунджу, Південна Корея, цей проект лондонської архітектурної фірми ACME був натхненний образом біологічних клітин. Клітини уособлюють окремі країни, з яких складається ООН, символізуючи їхню єдність при збереженні індивідуальності кожної країни.
Пам’ятник, присвячений одночасно міському планувальнику Даніелю Бернхему, авторові плану Чикаго, і традиції міста про великі мрії, павільйон Бернхем є конструкцією в формі мушлі, яка тимчасово встановлена в міському Мілленіум парку. За словами архітектора Захи Хадід, «проект об’єднує нові формальні концепції з пам’яттю про сміливе історичне планування міста. Поєднання просторових структур з прихованими слідами організаційних систем Бернхема і архітектурних уявлень призводять до несподіваних результатів».
Ці шість конструкцій, що кидаються в око, здається, важко забути, але вони були побудовані для народу, який припинив своє існування, і тепер стоять в руїнах. Вони представляють собою лише невелику частину занедбаних пам’ятників на території колишньої Югославії. Встановлені на замовлення Броз Тіто, який був президентом в 1960-70-х роках, сміливі сучасні конструкції були розроблені безліччю скульпторів і архітекторів для втілення сили Соціалістичної Республіки, яка зникла в 1992 році. Колись вони щороку приваблювали мільйони відвідувачів.
Меморіал M9 в Сантьяго, Чилі, розташований наполовину під землею з драматичним центральним куполом, що виконує функцію прихистку, в якому відвідувачі можуть відчути концентрацію «божественного світла». Архітектор Гонсало Мардонес Вівіані хотів, щоб його контрукція зв’язувала людський світ і світ сакральний : «Це місце відкривається, як діалог від любові Марії біля підніжжя хреста».
Чарльстон – місто, відоме своєю химерною історичною архітектурою, – навряд чи може бути місцем, де ви очікували б знайти сучасний пам’ятник. Проте Меморіал Військово-морської бази Великого Північного Чарльстону зумів вписатися в його середовище, можливо, завдяки силі натхнення архітекторів BNIM і Берта Хілла, яке вони запозичили у моря. Вигнуті форми і металеве облицювання нагадують про кораблі та хвилі, а металеві таблички із написами розповідають історію колишньої військово-морської бази.
Побудований в 1929 році для Міжнародної виставки в іспанській Барселоні павільйон «Барселона» впливового архітектора Міс ван дер Рое є одним з найбільш ранніх прикладів модернізму. Розроблена як «населена скульптура», місце спокою і виходу з експозиції, ця конструкція знаходиться біля підніжжя Національного художнього музею Каталонії і гори Монжуїк. Вона була побудована за решітчастою системою з використанням травертинової бруківки.
Велична конструкція пом’якшена геометричними вирізами в опорних стовпах і кольоровим склом, використаними архітекторами AFGH. В будівлі кладовища «Ерленбах» в Швейцарії розрахований простір зі зручностями для відвідувачів, включаючи приміщення для церемонії, дві молитовні кімнати і зал очікування. Сумна меморіальна будівля сповнена світла.
Проект, що переміг в конкурсі на кращий дизайн нового меморіалу Голокосту в Атлантік-Сіті в Нью-Джерсі, демонструє похилу платформу, задуману як роздріблений ландшафт, що символізує насильство, і «річка світла», що виражає прагнення миру. Як зазначають архітектори Патрік Лаузелл і Паола Маркес, студенти школи архітектури Колумбійського університету, «перериваючи лінійність тротуару, платформа уособлює розрив, руйнівну силу, нелогічний момент в історічній послідовності».
Додаток архітектора Даніеля Лібескінда до Єврейського музею в Берліні розроблений як потужний меморіал мільйонам євреїв, що загинули під час Голокосту. Інтерактивний досвід, музей, заснований на абстрактній Зірці Давида, проводить відвідувача через різні простори, які завдяки архітектурі дають можливість відчути ідеї ізоляції, страху і надії. Лібескінд використав підняті вгору порожнечі, порожній простір, глухі кути та вибіркове природне освітлення, щоб надати об’єкту емоційної ідентичності.
Завершена у вересні 2010 року «Керамічна хмара Казальгранде» або CCCloud архітектора Кенго Кума, виготовлена з неглазурованої керамічної плитки й пристосована для конструктивного використання клієнтом – фабрикою «Казальгранде Падана». Знаходячись перед штаб-квартирою компанії, CCCloud заввишки з 40 футів функціонує як завіса, що висить над басейном. Протягом дня вона зливається з хмарами, а в нічний час обертається на драматично освітлену скульптуру на тлі нічного неба.
Натхненний смолоскипом, зображеним на фресці Хосе Клементе Ороско, яка відбиває соціальну боротьбу за мексиканську незалежність, двохсотлітній смолоскип (Antorcha Bicentenario) висотою в 45 метрів стоїть біля входу в мексиканський Леон. Архітектори Хосе Пареха Гомес і Хесус Ернандес Мартінес встановили сталеву конструкцію зі 100 кілець з вкрапленнями 100 порожнеч на вершині бетонної основи; тінь, яка на них падає, створює оптичні негативи. Скульптура функціонує як джерело освітлення в нічний час.
SA Rogers
За матеріалами сайту: http://weburbanist.com/