Олександр Дейнека. Людина іншої епохи
«Мистецтво – це мрія про краще, це шлях досягнення ідеалів»
О. Дейнека
Силу, пристрасть, тріумф життя та потужний заряд енергії – усе це випромінюють роботи Олександра Дейнеки. Його атлетичні, підтягнуті, як на підбір, міцні хлопці та дівчата змушують згадати античних героїв і поширений у ті часи культ тіла. Ідеалізовані, типізовані образи щасливих, бадьорих спортсменів, студентів, робітників навдивовижу відбивають давньогрецьку ідею калокагатії. Гідного громадянина полісу, в якому гармонійно поєднуються фізична досконалість та благородство душі. Ті риси, які характеризували й особистість самого художника.
Завдяки своїй творчості Олександр Дейнека мав усе, що могла запропонувати радянська влада. Водночас за яскраву індивідуальну художню манеру видатного майстра цінували в Європі та США, що було доволі небезпечним для тієї епохи. Навколо суперечливої фігури художника й досі точаться мистецтвознавчі дискусії: де закінчується Дейнека-модерніст, і де починається Дейнека-соцреаліст. Утім, усі фахівці сходяться на думці: що, незважаючи на манеру зображення, життя, як воно є, було найбільшим його натхненням. В індивідуальному він завжди відбирав найхарактерніше, а в простій буденності міг розгледіти прекрасне.
Естетичне кредо Олександра Дейнеки було співзвучним політиці країни, саме тому назва виставки апелює до ідеї формування нового героя радянської держави – «надлюдини», що найяскравіше відбилась у творах художника, присвячених темі спорту. Адже фізична культура та спорт були невіддільною частиною свідомості й образу життя громадянина СРСР. Будівництво нового суспільства асоціювалось із динамічністю, молодістю, боротьбою, – усім тим, що так яскраво втілюється в самій ідеї спортивних змагань і фізичного здоров’я. Художника приваблювала тілесність та виразність. Тому виставка – це привід подивитися на Олександра Дейнеку не з ідеологічного погляду, а як на співця краси фізичної й моральної, енергії та радості життя.
Паралельно на матеріалі робіт митця 1930–1960-х рр. із фондів Національного музею «Київська картинна галерея» досліджується питання еволюції одного пластичного мотиву або художнього образу у творчості художника. Адже у деяких графічних і живописних творах Олександра Дейнеки помітні контури майбутніх монументальних робіт.
Важливою складовою виставки є відеопроєкт, який концентрує увагу глядача на темі спорту, одній з найяскравіших у творчості Олександра Дейнеки. Він був створений студентами майстерні графічного дизайну професора Віталія Шості (НАОМА). Основою відео стали близько ста творів автора і його цитати. Архівні відеоматеріали часу активної роботи художника доповнюють виставку, допомагаючи зануритися в атмосферу іншої епохи, точніше відчути час і специфіку світосприйняття художника.
Спеціально для цитат у складі проєкту був створений акцидентний шрифт, форми якого візуально звертаються до плакатів і агітаційних матеріалів часів Дейнеки.
Виставка триватиме з 6 жовтня до 8 листопада 2020 року
у МЦ “Шоколадний будинок” за адресою: м. Київ, вулиця Шовковична, 17/2
Графік роботи: щодня, окрім понеділка та четверга, з 10.30 до 18.00.
Каса працює до 17.00.
@prostirmystetstva