У Лондоні вперше покажуть статую Мікеланджело «Воскреслий Христос»

З 15 березня до 25 червня 2017 року в Національній галереї в Лондоні проходитиме виставка, присвячена дослідженню співпраці двох великих італійськіх майстрів, Мікеланджело і Себастьяно дель Пйомбо, які поділяли погляди один одного в надзвичайно конкурентному світі епохи Високого Відродження.

Фрагмент із «Зустрічі Марії та Єлизавети» Себастьяно дель Пьомбо, 1518-1519. Париж, Лувр
Фрагмент із «Зустрічі Марії та Єлизавети» Себастьяно дель Пйомбо, 1518 – 1519. Париж, Лувр

Вони зустрілись в Римі в 1511 році, коли Мікеланджело закінчував розписувати стелю Сікстинської капели.  З того часу почалася їхня 25-річна дружба та активна співпраця. Себастьяно Лучані (1485?, Венеція – 21 червня 1547, Рим), більш відомий як Себастьяно дель Пйомбо – італійський живописець, представник венеціанської школи. Чиновник канцелярії папи римського, охоронець його печатки — пьйомбо. У своєму живописі йому вдалося поєднати багатство венеціанського колориту із скульптурністю та монументальністю форм, властивих творам майстрів римської школи.

Себастьяно дель Пйомбо. «П’єта» для церкви Сан-Франческо в Вітербо (пр. 1512 – 16)
Себастьяно дель Пйомбо. «П’єта» для церкви Сан-Франческо в Вітербо (пр. 1512 – 16)

У центрі уваги на виставці – дві роботи, в яких Мікеланджело і Себастьяно виступили співавторами: «П’єта»  для церкви Сан-Франческо в Вітербо (пр. 1512 – 16) і «Воскресіння Лазаря», написане для собору Нарбона у Франції, – одна з робіт, які складають основу колекції Національної галереї.

Себастьяно дель Пйомбо. Воскресіння Лазаря
Себастьяно дель Пйомбо. Воскресіння Лазаря

Глядачам також продемонструють ультрасучасне відтворення каплиці Боргеріні в Сан-П’єтро-ін-Монторіо, Рим, декорованої  Себастьяно по ескізам Мікеланджело. Загалом, виставка складається з картин, рисунків, скульптури і листів художників один до одного.

Одним з унікальних експонатів виставки є «Воскреслий Христос» Мікеланджело (1514 – 15) з церкви Сан-Вінченцо-Мартіре в Бассано Романо, Італія.  До атрибуції 1997 року ця скульптура заввишки сім футів була забута протягом кількох століть і знаходилась в сільській церкві в 35 милях від Риму.

«Вважалося, що скульптура була лише імітацією роботи Мікеланджело, й, до того ж, не достовірною», – каже преподобний Клето Тудерті, настоятель монастиря Сан-Вінченцо на околиці Бассано Романо поблизу Вітербо, куди відвезли статую в 1644 році. – «Звичайно, ніхто й не думав, що це був Мікеланджело». Отець Тудерті переконаний, що саме невідоме походження твору рятувало його протягом століть.

Воскреслий Христос. Мікеланджело
“Воскреслий Христос” Мікеланджело з церкви Сан-Вінченцо-Мартіре в Бассано Романо, Італія

Коли війська Наполеона вторглись в Італію в кінці 18-го століття, вони розграбували Бассано Романо, але не чіпали статую. Під час Другої світової війни німці створили  в Бассано командний пункт, але скульптуру не викрали.

Хоча статуя була атрибутована Мікеланджело,  монастир, тим не менш, із задоволенням хвалиться своїм скарбом, дозволяючи експонувати скульптуру на виставках по всьому світу, зокрема в Римі, Берліні та Мехіко.

«Воскреслий Христос» був замовлений в 1514 році Метелло Варі, племінником багатої римської патриціанки Марти Поркарі. Вона заповіла своїм спадкоємцям побудувати каплицю в пам’ять про себе в церкві Санта-Марія-Сопра-Мінерва в Римі. Згідно із документами, Варі попросив Мікеланджело створити оголену, в натуральну величину,  фігуру Христа, що стоїть, тримаючи хрест.

Але Мікеланджело відмовився від роботи над статуєю після того, як знайшов глибоку, чорну тріщину, що перерізала ліву щоку статуї. Він повернувся до Флоренції занепокоєний через те, що не виконав замовлення. «Я вмираю від туги», – писав він Леонардо Селлайо, банківському агенту, в грудні 1518 року.

"Воскреслий Христос" Мікеланджело. Фрагмент
“Воскреслий Христос” Мікеланджело з церкви Санта-Марія-Сопра-Мінерва в Римі. Фрагмент

Незабаром художник почав другу версію «Воскреслого Христа», яку закінчив в 1521 році. Ця робота все ще знаходиться в церкві Санта-Марія-Сопра-Мінерва.

Але Мікеланджело також віддав Варі першу, незавершену статую, подальша доля якої після смерті Варі в 1554 році – невідома. Вона була придбана в Римі близько 50 років потому родиною Джустініані – багатими колекціонерами і відомими покровителями Караваджо, які, ймовірно, не знали про походження твору.

Інший художник отримав замовлення на завершення статуї, і в 1644 році «Христа» відвезли в нещодавно побудовану церкву Сан-Вінченцо-Мартіре в Бассано Романо, де він залишався на головному вівтарі до 1979 року.

У Національній галереї Лондона будуть виставлені обидві версії статуї («Христос» з церкви Санта-Марія-Сопра-Мінерва – в гіпсі), так що їх вперше можна буде дослідити і порівняти пліч-о-пліч.

За словами Маттіаса Вівеля, куратора відділу італійського живопису 16-го століття Національної галереї Лондона,  «еволюція між двома версіями є захоплюючою і пов’язана із стосунками Мікеланджело та Себастьяно». Вона допомагає розповісти їхню спільну історію.

Себастьяно був залучений до встановлення другої версії статуї в церкві Мінерви, яку він описав у листах до Мікеланджело. Ці листи також будуть включені до експонатів виставки в Лондоні.

За матеріалами сайтів: https://www.nytimes.com/, https://www.nationalgallery.org.uk/

 

Ваш коментар: