Світлана Карунська: “Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка”

У Мистецькому центрі «Шоколадний будинок» добігає кінця виставка скульптури Світлани Карунської «Метелик і тінь». На виставці здебільшого представлені станкова та мала пластика мисткині різних років, а також зовсім нова монументальна за розмірами двофігурна композиція «Прогулянка», котра здатна прикрасити публічний простір будь-якого міста чи парку. Відповідно до концепції виставки кожна експозиційна зала розкриває можливості іншого скульптурного матеріалу та образотворчих технік: прадавньої мозаїки з використанням смальти, бронзи і навіть сучасного гофрокартону. А ідея трансформації послідовно простежується у низці тем і близьких духові художниці образів Психеї, Філософа, крилатих істот й обіймів.

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Виставка “Метелик і тінь”. Фрагмент експозиції

Детальніше про те, чому саме метелик став протагоністом нинішньої виставки, чиї вірші є джерелом натхнення для Світлани, і про один із найважливіших життєвих принципів, що відкрив нову сторінку в її творчій біографії – в інтерв’ю з авторкою.

– Світлано, назва «Метелик і тінь» – доволі нетипова для скульптурної виставки…

– Назва виставки – це суцільна імпровізація. Серед зими, снігу та локдауну захотілося чогось іншого, легкого і теплого. Інтернет підказав, що на теренах світової культури такий образ вже виникав у поезії Мацуо Басьо ще у XVII ст., а в самому музейному просторі Шоколадного будинку є зображення метелика початку ХХ ст. Так історично-культурна довідка виправдала мою імпровізацію. Насправді метелик – це символ буття та перетворення, а тінь – символ небуття. Тож моя виставка про те, що все може змінюватись і розвиватись, поки живе, що життя коротке, а мистецтво – вічне. 

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Виставка “Метелик і тінь”. Фрагмент експозиції

 – До речі, тема тіней вже з’являлась в твоїй творчості, зокрема, на меморіальній дошці, присвяченій Осипу Мандельштаму та Надії Мандельштам (Хазіній).

 – Тема Тіней на цій дошці, власне, є лише моєю внутрішньою відповідністю, “еквівалентом” того, що вже існує в поезії Осипа Мандельштама (“Я в хоровод теней, топтавших нежный луг, с певучим именем вмешался…”). Я щаслива, що я це відчула, і що це також відчули інші люди, які мене підтримали в реалізації цієї ідеї. Дошка створювалась до відзначення сторіччя зустрічі поета та його музи (дружини) в Києві 1919 року, і віддзеркалює образи Орфея та Еврідіки з цього ж вірша. Взагалі, робота над цими образами була для мене особисто дуже важливою і знаковою, бо О. Мандельштам – мій улюблений поет ще з часів моєї юності, коли в 1980-х роках я від руки переписувала його поезії з “самиздатовских” підпільних видань…. Приємно, що мандельштамознавці з усього світу сприйняли нашу київську дошку як серйозний художній твір.

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Меморіальна дошка, присвячена Осипу та Надії Мандельштам. 2018. Вул. Марії Заньковецької.

– Серед твоїх скульптур, встановлених в публічному просторі, варто згадати й тогорічну симпозіумну роботу, яка сьогодні прикрашає паркову територію приватного готельного комплексу в Ірпені.

– Попрацювати на симпозіумі було моєю давньою мрією, і я дуже вдячна куратору Олені Старшиновій та скульпторам (Василеві Татарському, В’ячеславу Гутирі, Володимиру Кочмарю та Костянтину Синицькому) за те, що взяли мене в команду. Я працювала з чорним металом і зварювальним апаратом. Переді мною стояло завдання не лише збільшити ескіз до заданого розміру об’єкта, а й зберегти “настроєвість” та “людяність” образу, використовуючи протилежну ліпленню формальну та брутальну образотворчу “мову” зварювання. Це вдалося, і я щаслива, що мені не соромно за мою роботу.

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Relax. 2020. Метал, зварювання. Grand Admiral Resort & SPA, м. Ірпінь

– Цього разу ти розширила арсенал використовуваних матеріалів. Чи віддаєш якомусь з них перевагу?

– Скульптурний матеріал – це засіб, за допомогою якого можна виразити пластичну ідею. Тож він може різнитися в залежності від бажаного результату. Специфіка пластики полягає в тому, що до неї можна доторкнутись, відчути її тактильно. Я люблю різні матеріали, адже головне у мистецькому творі – саме ідея, думка.

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Скульптурний об’єкт для галереї “Портал”. Вул. Трьохсвятительська, 11. 2018. Пластик

– Проте неможливо не звернути увагу, що з 2014 року ти активно та дуже успішно працюєш з доволі дивним, як на скульптуру, матеріалом – гофрокартоном, а також із паперовою вторсировиною. Це – свідомий жест, данина сучасним мистецьким трендам чи випадковість?

– Працювати з картоном я почала вдома під час Майдану, бо до майстерні не було часу діставатись. Перші коробки, з яких було зроблено “Ту, що летить” 2014 року, –  з-під термосів, котрі купили і віднесли на Майдан… Тобто спочатку – це просто був зручний спосіб творити, потім вже стала осмислювати “екологічність” ідеї “використання використаного”, адже дійсно ми живемо в світі “користувачів”.  Згодом вже спеціально “підбирала” “гарний” пакувальний матеріал”… Не засмічувати простір зайвим – один із принципів, якого я намагаюсь дотримуватись в житті та творчості.

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Шоколадниця. 2015. Папір, акрил

– А як у твою творчість увійшла мозаїка – фактурна, колористично багата, але здебільшого розрахована на двовимірний простір образотворча техніка?

– Моє дитинство пройшло серед моря різноманітних книжок про мистецтво, які збирав батько, Карунський Михайло Йосипович. Тоді ж, у радянські часи він працював художником-виконавцем, зокрема мозаїчистом. Від нього в спадок мені і дісталися інструменти для мозаїки та кілька коробочок з рештками різної, часом неліквідної смальти. Я зачарувалась. Потім знайшла вчителя, навчилась колоти смальту, збирати. Звісно, це виходить в мене не так досконало, як треба, але мене до цього спонукає любов до скульптури і мистецтва загалом. А поле людської культури, де можна “підбирати” взірці для наслідування та вчитися у них – безмежне…

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Варіація на тему Психеї. 2020. Цемент, метал, смальта, мозаїка

Розмовляла Марина Стрельцова

Світлини – С. Карунська, О. Кухар

Про авторку

Світлана Карунська: "Головне у мистецькому творі – саме ідея, думка"
Світлана Карунська. Фото – Ірина Смехнова

Народилась в 1968 р. в м. Фастові Київської обл.

З 1979 по 1986 рр. навчалась у РХСШ ім. Шевченка, Київ.

З 1986 по 1992 рр. навчалась у Київському державному художньому інституті (тепер – НАОМА), факультет скульптури, майстерня проф. Бородая В.З.  

1995–1999 р. – аспірантка Української академії мистецтв.

З 1992 р. – членкиня Націіональної спілки художників України.

З 1987 р. – постійна учасниця художніх виставок.

Роботи знаходяться у приватних колекціях України, Швейцарії, Чехії, Австрії, США, Мексики та Німеччини.

У доробку мисткині – мала пластика, станкові та монументально-декоративні твори.

 

 

Ваш коментар: