Катерина СВІРГУНЕНКО: «Арттерапія – необхідна»

Проєкт «МІТЄЦ. Реабілітаційний простір» добігає кінця. Сьогодні можна констатувати, що він став масштабним і довготривалим (9 місяців) експериментом арттерапевтичного характеру. Об’єднавши психотерапевтичні та художні практики, іноваційна програма під кураторством Наталії Катериненко створила часом дискомфортне, але ефективне з погляду психологічної реабілітації середовище для тих, хто пройшов горнило російсько-української війни на сході України та жахи полону т. з. “ДНР / ЛНР”. Поза тим, вона заклала прецедент для вироблення психотерапевтами відповідної методики. Позаду – контекстуально різні та емоційно насичені майстер-класи з фотографії, живопису, ленд-арту, саунд-арту та ін. під орудою відомих українських митців.

Безумовно, найважче було першопрохідцям – тим митцям, котрим першими довелося комунікувати з людьми із травматичним досвідом, пізнавати їх, виводити на діалог, ділитися з ними своїми професійними знаннями та навичками. Адже війна та будь-який пов’язаний з нею стрес (втрата близьких і друзів, полон та вимушене переселення) залишаються десь у «пасиві» нашої пам’яті, стають її невід’ємним складником. Із чим, власне, зіткнулися як психотерапевти проєкту, так і автори майстер-класів.

Катерина Свіргуненко
Катерина Свіргуненко

Однією з перших була і Катерина Свіргуненко – знана українська мисткиня, випускниця київської НАОМА, яка спеціалізується у царині друкованої графіки. За плечима Катерини – численні персональні виставки та участь у групових проєктах в Україні, праця у графічних майстернях Західної Європи, зрештою, викладання на кафедрі дизайну Київського державного інституту декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука /2014–2017/.

Утім, завжди важко підготуватися до невідомого… Про очікування та результати від проведених майстер-класів, нюанси обраних для роботи графічних технік і зворотний зв’язок від учасників проєкту – в інтерв’ю Катерини Свіргуненко для мистецької платформи “Арт-хода. Скульптура і не тільки…”

  • Катерино, минає сьомий рік російсько-української війни. Попри те, що нині не спостерігається активних бойових дій, актуальність пов’язаних із нею проблем, як на фронті, так і в мирному житті, не стихає. Тож арттерапія зберігає свою значущість. Що мотивувало саме тебе до участі у проєкті «МІТЄЦ. Реабілітаційний простір»?
  • Насправді мені важко зрозуміти стан людини, що зіткнулась зі стресом, на кшталт переселенців, полонених чи тих, хто воював. Не уявляю, щоб я відчувала, якби опинилась в такій ситуації. Тож я намагалася поставити себе на їхнє місце, і мене це дуже лякало. Цей проєкт, хоч і дещо відсторонено, адже я тільки провела два майстер-класи, трохи з ними поспілкувалася, щось їм розповіла, дозволив мені наблизитися до усвідомлення того, що з ними відбулося. Поза тим, мені здається, що мистецтво всеосяжне. Воно наповнює, надихає…, хоча є художні твори, які можна розглядати як хворобливі вислювлювання.
Майстер-клас Катерини Свіргуненко
Майстер-клас Катерини Свіргуненко
  • Ти маєш певний викладацький досвід. Наскільки він тобі допоміг у проведенні твоїх занять?
  • Доти я не працювала з групами, які б не мали мистецької підготовки. Щоправда, хедлайнерами проєкту “МІТЄЦ. Реабілітаційний простір” стали донецькі художники – Сергій Захаров і Дмитро Коломойцев. Проте решта учасників до художньої сфери не мала відношення, що могло спричинити певну незбалансованість. До того ж, всі вони – дорослі. Тож я не знала, що на мене чекає. Вирішила орієнтуватися насамперед на тих, хто починав з чистого аркуша.
  • Чи вибудовувала ти певну стратегію свого майстер-класу?
  • Проаналізувавши результати проведення першого майстер-класу з фотографії Валерія Милосердова, я зрозуміла, що учасники групи мають потребу доторкнутися до матеріалу. Через це на першому занятті ми почали з практики. Я запропонувала їм доволі просту графічну техніку – гратаж (від фр. gratter — процарапувати), яку часто використовують в роботі з дітьми, вона – нетоксична та результативна. Складається з кількох етапів і схожа на кольорову літографію, хоча не є технікою друку. Спершу папір довільно замальовується шаром олійної чи воскової пастелі. Підготовлену у такий спосіб площину аркуша вкривають чорною тушшю або гуашшю, що уможливлює работу саме з гратажем. Коли цей шар висихає, ми «відкриваємо» чорний за допомогою продряпування та отримуємо зображення. І починається найцікавіше – за рахунок фігуративного чи абстрактного малюнка, що з’являється, оприявнюється кольорове зображення на чорному тлі. Такий метод передбачає шлях від абсолютно чорного аркуша до живого, виявленого зображення.
Опанування нової техніки
Опанування нової техніки
  • Як група сприйняла твою пропозицію?
  • Учасники майстер-класу з радістю схопилися за матеріали. Мене приємно здивувала їхня величезна жага до самовираження, художнього висловлювання саме в кольоровому матеріалі. Я була вражена їхньою реакцією та тим, що вони є абсолютно спроможними: результат виявився приголомшливим. Ідея роботи в матеріалі спрацювала. До речі, кожен працював у своїй манері прошкрябування, прийомів, що різняться використовуваними гострими інструментами. Вони мали змогу обирати ті, що їм припали до душі.
  • Але ж були певні завдання, обмеження?..
  • Аж ніяк. Учасники групи мали повну свободу: ніхто від них не вимагав певного результату чи заданої тематики. Орієнтувалися на можливості та ефекти техніки, а також експресію висловлення, передачу почуттів і переживань через колір і матеріал. Вони намагались відобразити передусім різноманітні психологічні стани та виконували експресивні композиції, що уможливлювали справжній терапевтичний ефект.
Процес роботи
Процес роботи
  • Чи вистачило їхнього запалу на твій другий майстер-клас?
  • Після результативності першого майстер-класу на наступний вони прийшли з ентузіазмом, задоволенням і радістю, відкрилися і по відношенню до мене, і до самого заняття. Проте їм було трохи важче, тому що й завдання дещо ускладнилося. Цього разу ми прямували від білого (аркуша) до власне нашарування зображення. Білий аркуш зобов’язує, викликає острах перед власною чистотою та іманентною довершеністю. Такий формат і для професійного художника є неабияким викликом, бо завжди постає питання, з чого почати. Доречною була невеличка лекція з демонстрацією фотографій робіт всесвітньовідомих художників ХХ століття. Добірка базувалася на прикладах далеких від академізму творів митців з живим, візуально наївним підходом. Серед них були, зокрема, вишукані, естетські лінійні рисунки з використанням кольору Енді Воргола тих часів, коли він як ілюстратор співпрацював з журналом; «наївно-дитячі» роботи Пауля Клее; вражаючі малюнки олівцем Віллема де Кунінга; експресивну абстрактну графіку Сая Твомблі. Акцент цього разу ставився на роботі з образами. Зрозуміло, що арттерапевтичний майстер-клас не має на меті навчити малювати. В арсеналі учасників майстер-класу були кулькові ручки, кольорові і графітні олівці, фломастери, маркери, вугілля, туш. І я намагалася звільнити їх від остраху матеріалу, яким «малюють».
Процес роботи
Процес роботи
  • То якими були результати цього разу?
  • Вони з усім впоралися, хоча самі не зрозуміли, наскільки це в них вдало вийшло. Хтось зробив по два-три малюнки формату А3, деякі навіть дуже майстерні. У когось не вистачало терпіння завершити роботу. Окремі зображення виявились тематично спорідненими, хоча учасники групи не бачили, що малювали їхні колеги. Вони зосереджувались переважно на питанні національної свідомості, опору агресії з іншої сторони (це стосується як захисту себе, так і держави, оскільки відбувається самоототожнення людини з державними інтересами). Цікаво, що між ними виник певний діалог як наслідок рефлексії над спільною проблематикою.
  • Яких висновків ти дійшла в процесі роботи з групою?
  • Я свідома того, що у ситуації з людьми, котрі мають травму через перебування в полоні чи на передовій, живий діалог – гіперпотрібний. Психотерапевт або митець, який проводить майстер-клас, мають дослухатися насамперед до своїх підопічних – людей з видимими або прихованими проблемами. Власне, я погодилась взяти участь у цьому проєкті, щоб хоч трохи допомогти їм подолати відчуття безвиході, відволікти, занурити у інший світ, зробити внесок у реабілітацію тих, хто постраждав від війни.
Дмитро Коломойцев
Дмитро Коломойцев
  • Цікаво, чи відбився цей безумовно унікальний досвід на твоїй власній творчості?
  • Це радше вихід і наближення до іншої реальності. У мене не виникло бажання творити на тему війни. Але зі свого досвіду підтверджую, що арттерапія – необхідна. Вона є дієвою силою, здатною змінити ситуацію, допомогти відкритися, подолати замкненість тощо. Щасливі очі та динамізм учасників свідчили, що наша з ними комунікація вдалася.

Розмовляли Марина Стрельцова та Аліна Шевчук

Світлини надані “МІТЄЦ. Реабілітаційний простір”

коментувати у Facebook
%d bloggers like this: